Někdy je dobré podělit se i o nepříjemné zkušenosti a přešlapy. Jeden takový se nám stal nedávno. Organizátorům tomíckého festivalu FunTOM přišel email (a v zápětí i poštou dopis na ústředí) s výzvou k prokázání platné licence k použití konkrétní fotografie na webu festivalu.
O co šlo? Konkrétně firma PicRights Europe GmbH, která zastupuje českou firmu Profimedia (fotobanka ČTK), narazila na webu akce na malinkou fotografii, která je právě ze zmíněné fotobanky. Roboti projíždějí tisíce a tisíce webů a mohou zachytit i takové stránky, jako jsou oddílové nebo jiné nekomerční stránky, blogy apod.
Nutno uvést, že při publikování fotky na webu FunTOMa jsme opravdu bohužel nezkontrolovali původ fotky a při shromažďování obrázků od lektorů toto nezdůraznili. Ač šlo samozřejmě o nekomerční použití fotky, došlo i tak k porušení autorských práv. A firma zastupující fotobanku vyžadovala vyrovnání ušlého licenčního poplatku v řádu tisíců korun.
Ponaučení i pro naše oddíly: Používejte zejména VLASTNÍ fotografie, kresby, apod. Fotky z oddílových akcí, kronik… Pokud opravdu nemáte vhodnou fotku, je možnost hledat obrázek například pomocí vyhledávače Google. Je ale zásadní, abyste použili jen ty fotografie, které mají označení “License creative commons”. Tedy obrázek, který je volně k osobnímu i komerčnímu použití. Takové obrázky si můžete odfiltrovat a to pomocí filtru “Práva k užití”. Jak na to?
(https://support.google.com/websearch/answer/29508?hl=cs&co=GENIE.Platform%3DAndroid. Obecně jde o obrázky označené zkratkou CC (CC BY apod.).
Druhou cestou je opravdu si obrázek zakoupit v nějaké fotobance (Shutterstock, ČTK - profimedia, ….). Cena může stoupat do tisíců korun.
Někteří možná pro úpravu fotografií a tvorbu grafik používáte Canvu nebo jiné grafické nástroje, které nabízí pro tvorbu vlastní velkou fotobanku. I zde NEmůžete pouze stáhnout jejich fotografii a vyvěsit na web, tak jak je. Je nutné dodat obrázku co největší originalitu, použít ho v kombinaci s co největším počtem dalších prvků. Například na plakátku kombinovat linie, rámečky, texty, ořezávat, měnit barvy apod.
Přestože jsme nekomerční organizace, platí pro nás zákon o autorských právech!
Nešlo náhodou o scam, autorskoprávní trolling či jakkoliv nazvaný podvod? Na toto téma jsme pročetli nemálo článků a diskuzí. Samozřejmě v některých případech lidem "mlčení a nereagování" prošlo a nebo už pak pokračování svého příběhu nerozepisovali. U jiných, kteří svoje zkušenosti sdíleli, zase několikaměsíční nereagování na výzvy vedlo ke zvýšení požadovaného vyrovnání nebo dokonce přerostlo opravdu v soudní řízení.
Anežka Šubrtová
Přidat komentář